PÅRØRENDE

– til kronisk syg

Kronisk sygdom

er en voldsom udfordring, fordi det både kan være svært at acceptere og leve med, at sygdom er en permanent del af livet. Kroniske lidelser bringer den sygdomsramte og de pårørende i en situation, der er psykisk opslidende for alle parter og det kan for den pårørende være svært at kunne drage den rette omsorg for sig selv.

Selvom vi lever i et samfund, hvor der er adgang til behandling i det offentlige sundhedssystem, så er det ikke sjældent at der er brug for at de pårørende tager et stort ansvar i forhold til at støtte det familiemedlem der er ramt af kronisk sygdom i at finde den rette hjælp og rent faktisk blive hjulpet.

Er du pårørende

til et menneske der lider af kronisk eller længerevarende psykisk eller fysisk sygdom er det normalt, at du også selv kan blive overvældet og føle dig udbrændt eller stresset. Kærligheden til det nære familiemedlem som kæmper med sygdom gør, at du måske igennem lang tid har gjort alt hvad du kunne for at opmuntre og hjælpe, også selvom du måske ind i mellem frygter at dine egne kræfter slipper op.

Modløshed og magtesløshed kan føre til depression og derfor kan det være nødvendigt at få professionel hjælp til at finde ro og balance igen.

Et rum for dig

I det terapeutiske rum er der mulighed for at tale om din situation udelukkende på dine præmisser. Her kan du give luft for dine tanker og følelser uden at være bekymret for, at gøre nogen ked af det. Den fortrolighed som en terapeutisk samtale er underlagt, giver dig mulighed for at skabe klarhed over hvordan du er belastet og hvordan du bliver i stand til at passe på dig selv.

Det rum der sættes i scene for dig, er til for at støtte og hjælpe dig. I samtalerne behøver du ingen hensyn at tage og her kan du lufte dine frustrationer frit.